در فضيلت نماز شب
10 اردیبهشت 1391 توسط مدیریت استانی کهگیلویه و بویراحمد
اى ابوذر به درستى كه پروردگار عزيز و بزرگوار تو مباهات مىنمايد با ملائكه به سه نفر: اول؛ شخصى كه در بيابانى تنها اذان و اقامه بگويد و نماز گزارد. پس پروردگار تو به ملائكه مىفرمايد كه: نظر كنيد به سوى بنده من كه نماز مىگزارد و هيچ كس غير از من او را نمىبيند و بر نماز او اطلاع ندارد. پس حق تعالى هفتادهزار ملك را فرو مىفرستد كه در عقب او نماز گزارند و از براى او استغفار نمايند تا فرداى آن روز.
و دويم؛ شخصى كه در شب برخيزد و نماز شب بگزارد تنها. پس به سجده رود و در سجده خوابش ببرد. در آن حال حق تعالى به ملائكه مىفرمايد كه: نظر كنيد به سوى بنده من كه روحش نزد من است و بدنش در سجده است.
و سيم؛ شخصى كه در جنگى باشد كه در راه خدا جهاد كند و رفيقانش بگريزند و او ثابت قدم بماند و قِتال 1 كند تا شهيد شود.
بدان كه احاديث در مدح اخفا2 و پنهان كردن عبادت وارد شده است. چنانچه به سند معتبر از حضرت رسول صلىالله عليه و آله منقول است كه: هرچند عبادت مخفىتر است اجرش بيشتر است. و در حديث ديگر وارد شده است كه: عمل صالح را چون بنده از خلق پنهان مىكند و مخفى مىدارد، خدا البته آن را براى مردم ظاهر مىگرداند كه او را در دنيا زينت بخشد؛ با آنچه ذخيره فرموده است از براى او از ثواب آخرت. و از حضرت صادق عليهالسلام منقول است كه: محبوبترين اعمال نزد حق سبحانه و تعالى نماز است؛ و آن آخر وصيت پيغمبران است. پس چه بسيار نيكوست كه شخصى غسل كند يا وضو بسازد و وضو را كامل به جا آورد. پس به كنارى رود كه هيچ انسى3 او را نبيند.
پس حق تعالى بر او مطلع گردد كه گاهى در ركوع است و گاهى در سجود. به درستى كه بنده هرگاه سجده كند و سجده را طول دهد شيطان فرياد مىكند كه: واويلاه4 ! فرزندان آدم اطاعت خدا نمودند و من عصيان او كردم؛ و ايشان سجده كردند و من از سجده ابا كردم.
و احاديث بسيار دلالت مىكند بر اين كه عبادات واجبه را مانند نماز واجب و زكات واجب و غير آن علانيه 5 كردن بهتر است كه آدمى متهم به ترك واجبات نشود و موجب رغبت ديگران گردد. و ايضا ريا در آن بسيار نمىباشد چون حق لازم واجب است، و در اداى حقوق لازمه چندان فخرى و ريايى نمىباشد.
چنانچه به سند معتبر از حضرت صادق عليهالسلام منقول است كه: هرچه را خدا فرض و واجب گردانيده، علانيه كردنش بهتر است از پنهان كردن؛ و هرچه سنت 6 باشد پنهان كردنش بهتر است از علانيه كردن. و اگر كسى زكات مالش را بر دوش بگيرد و علانيه قسمت نمايد، هرآينه نيكو و جميل خواهد بود.
و بر اين مضمون احاديث بسيار است خصوصا نماز واجب به جماعت واقع ساختن و در مساجد و مجامع به جا آوردن فضيلت نامتناهى دارد. پس احاديثى كه در باب اخفاى عبادت واقع شده است مراد از آنها عبادتهاى سنت است، يا مراد آن است كه از باب سُمعه 7 خود به مردم نشنواند و افتخار به آنها نكند.
و آنچه در اين حديث وارد شده است چون مشتمل بر اذان و اقامه است بر نماز سنت حمل نمىتوان نمود. زيرا كه در نماز سنت اذان و اقامه بدعت است. پس حمل مىكنيم بر اين كه در صورتى كه در چنين صحرايى تنها مانده باشد و با وجود تنهايى خدا را فراموش نكند و با آداب و شرايط متوجه عبادت شود، حق تعالى به سبب اين كه اذان و اقامه گفته تدارك8 او مىفرمايد و ملائكه را براى او مىفرستد كه به او اقتدا كنند تا از ثواب جماعت نيز محروم نباشد. نه اين كه آدمى خود دانسته ترك جماعت كند و به صحرايى رود كه كسى نباشد و خود را فضيلت جماعت محروم گرداند.
و بدان كه نماز شب سنت و طريقه پيغمبران و دوستان خداست، و مشتمل بر فضايل بىانتهاست، و هنگام راز گفتن با قاضىالحاجات9 است. و چون آدمى را در روز به سبب متوجه شدن به مشاغل دنيوى تشويق بسيار در خاطر به هم مىرسد، در اعمال روز حضور قلب كمتر مىباشد. و چون مردم نيز بر افعال اين كس مطلع مىگردند اخلاص در آن دشوار است. و چون آدمى در اول شب خوابيد، چون برمىخيزد در آخر شب، نفس از خيالات و وساوس خالى است و حضور قلب آسانتر است و چون كسى چندان مطلع نيست عمل به اخلاص نزديكتر است. چنانچه حق تعالى مىفرمايد كه: ان ناشئه الليل هى أشدوطئا و أقوم قيلا.1 كه ترجمهاش آن است كه: به درستى كه نفسى كه در شب به عبادت الهى قيام مىنمايد (يا: عبادتى كه در شب حادث مىشود، يا: ساعتها كه در شب ناشى مىشوند) ثبات قدم ورزيدن در آن دشوارتر است (چون ترك خواب نمودن و به عبادت برخاستن دشوار است، يا آن كه موافقت دل با زبان در آن بيشتر است و دل خبر دارد از آنچه بر زبان جارى مىگردد) و سخنش درستتر است (يعنى دعواى اخلاص در بندگى خدا كه مىنمايد صادقتر است).
چنانچه از حضرت صادق عليهالسلام در تفسير اين آيه وارد شده كه: مراد آن است كه آدمى برخيزد از رختخواب خود، و غرضش رضاى خدا باشد و غير او منظورش نباشد با آن كه حق تعالى را در آن تاريكى شب نورها و فيضها و رحمتها هست كه لذت آنها را متعبدان2 مىيابند.
و به اسانيد بسيار از نبى و ائمه اطهار صلواتالله عليه منقول است كه: شرف مؤمن برخاستن اوست به نماز شب، و عزت مؤمن بازداشتن شر خود است از مردم.
و از حضرت صادق عليهالسلام مروى است كه: بر شما باد به نماز شب. به درستى كه آن سنت پيغمبر شماست، و دأب3 صالحان پيش از شماست، و دفع كننده دردهاست از بدنهاى شما.
و فرمود كه: نماز شب رو را سفيد مىكند و خوشبو و خوشخو مىگرداند و سبب مزيد4 روزى مىگردد.
و در حديث ديگر فرمود كه: مال و فرزندان زينت زندگانى دنياست و هشت ركعت نماز كه بنده در آخر شب مىگزارد زينت آخرت است.
و به سند معتبر منقول است كه: شخصى به خدمت حضرت صادق عليهالسلام آمد و شكايت از احتياج و بيچيزى كرد و افراط كرد در شكايت تا آن كه نزديك بود كه از گرسنگى شكايت كند. حضرت فرمودند كه: آيا نماز شب مىگزارى؟ گفت: بلى. حضرت به اصحاب التفات نمودند و فرمودند كه: دروغ مىگويد كسى كه دعوى مىكند كه نماز شب مىكنم و در روز گرسنه است. حق تعالى نماز شب را ضامن قوت5 روز گردانيده است.
و حضرت اميرالمؤمنين صلواتالله عليه فرمود كه: نماز شب موجب صحت بدن است، و سبب خشنودى پروردگار مىشود، و تمسك به اخلاق پيغمبران است، و متعرض شدن6 رحمت الهى است.
و از حضرت صادق عليهالسلام منقول است كه: گاه هست كه بنده برمىخيزد در شب، و خواب بر او غالب مىشود و او را به جانب راست و چپ ميل مىدهد و ذَقَنش 7 به سينهاش مىچسبد. پس حق تعالى امر مىفرمايد كه درهاى آسمان را مىگشايند و به ملائكه مىفرمايد كه: نظر كنيد به سوى بنده من كه چه زحمت به خود مىرساند در تقرب جستن به من در چيزى كه بر او واجب نگردانيدهام. و از من اميد يكى از سه چيز دارد كه: يا گناهش را بيامرزم، يا توبهاش را تازه گردانم، يا روزيش را زياد كنم. اى ملائكه! شما را گواه مىگيرم كه هر سه را به او كرامت كردم.
و در حديث ديگر فرمود كه: نماز شب رو را نيكو مىكند، و خلق را نيكو مىكند، و آدمى را خوشبو مىكند، و روزى را زياده مىكند، و باعث اداى قرض مىشود، و غمها را زايل مىگرداند، و چشم را جلا مىدهد.
و در حديث ديگر فرمود كه: خانههايى كه در آن خانهها نماز شب مىكنند و تلائت قرآن در نماز شب مىكنند، اهل آسمان را روشنى مىدهد چنانچه ستارههاى آسمان اهل زمين را روشنى مىدهند.
و به روايت ديگر فرمود در تفسير آن آيه كه حق تعالى مىفرمايد كه: حسنات و نيكيها، بديها و گناهان را برطرف مىكنند8 كه: مراد اين است كه نماز شب كه مؤمن مىكند گناهان روزش را برطرف مىكند.
و از حضرت رسول صلىالله عليه و آله منقول است كه: هركه را خدا نماز شب روزى فرمايد از مردان يا زنان، و برخيزد خالص از براى خدا و وضوى كامل بسازد و از براى خدا نماز كند با نيت صادق و دل سالم از بديها و بدن با خشوع و چشم گريان، حق تعالى در عقب او نُه صف از ملائكه مقرر فرمايد كه عدد آنچه در هر صفى از ملائكه باشند بغير خدا احصا9 نتواند نمود. و يك طرف هر صفى در مشرق باشد و طرف ديگر در مغرب. پس چون فارغ شود، به عدد آن ملائكه از براى او درجات بنويسد.
1- قتال: جنگ - مبارزه.
|
عينالحيات