آياتى كه در شاءن اهل بيت (عليهم السلام ) است و حضرت فاطمه ى زهرا (عليها السلام ) از برترين مصاديق آنهاست .
118 - 117 - آيات اصطفاء
ان الله اصطفى ءادم ونوحا وءال ابراهيم وءال عمران على العالمينَ ذرية بعضها من بعض والله سميع عليم (254)
((بى ترديد خداوند آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برگزيد # آنها فرزندان (دودمانى بودند كه پاكى و تقوا و فضيلت را) بعضى از بعضى ديگر (گرفته بودند) و خداوند شنوا و داناست .))
آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) آل ابراهيم (عليهم السلام ) هستند:
اگر خداوند به خاطر ابراهيم و عمران ، اهل و آل آنان را بر جهانيان برگزيده است ، پس اهل و آل پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه افضل خلق خداوند است بر همگان فضيلت دارند و آيه ى 34 ((ذرية بعضها من بعض )) مى تواند اشاره به آن باشد، گذشته از آن كه در قرائت اهل بيت (عليهم السلام ) بعد از آل عمران آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) نيز آمده است .
مرحوم طبرسى در مجمع البيان مى فرمايد: در قرائت اهل بيت و آل محمد (عليه السلام ) على العالمين است . و همچنين فرموده اند: همانا آل ابراهيم همان آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) هستند كه اهل اويند و بايد كسانى را كه خداوند بر مى گزيند مطهر و معصوم و پاك و منزه از زشتى ها باشند؛ زيرا خداوند كسى را اختيار و انتخاب نمى كند مگر داراى چنين ويژگى باشد و بايد ظاهرش مانند باطنش در طهارت و عصمت باشد. بنابراين انتخاب خداوند از آل ابراهيم و آل عمران مربوط به كسانى است كه معصوم باشند خواه نبى باشد و خواه امام .(255)
فاطمه (عليها السلام ) محدثه است : 120 - 119 - آيات سخن ملائكه
واذ قالت الملائكة يا مريم ان الله اصطفاك وطهرك واصطفاك على نساء العلمينَ يا مريم اقنتى لربك واسجدى واركعى مع الركعين (256)
((آن گاه كه ملائكه گفتند: اى مريم بى شك خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهانيان برترى داده است # اى مريم براى خدايت قنوت كن و سجده كن و باركوع كنندگان ركوع كن .))
چند نكته :
1) در آيه ى 33 سوره ى آل عمران تصريح شده كه خداوند آل عمران را برگزيده و آنان مصطفاى خدايند و در آيه ى 42، درباره ى مريم كه دختر عمران است باز تصريح شده كه خداوند او را انتخاب كرد و به مريم يادآور مى شود كه به شكرانه آن ، قنوت و سجده و ركوع داشته باش .
2) در آيه ى 42 نه تنها ملائكه مريم را پاك معرفى مى كنند بلكه پاكى او را بين دو انتخاب واصطفاى الهى مى دانند. (ان الله اصطفاك وطهرك واصطفاك )
3) بعد از اين دو انتخاب و اصطفاى الهى است كه خداوند به مريم (عليها السلام )، عيسى را عطا مى كند و ملائكه او را مورد خطاب قرار مى دهند و بشارت به كلمه الهى ؛ يعنى عيسى (عليه السلام ) مى دهند همان طور كه در آيه ى 45 سوره ى فوق الذكر به آن تصريح دارد. (ان الله يبشرك ) بنابراين وجود عيسى (عليه السلام ) از بركت مادرى است .
4) اگر فضائل حضرت مريم و عيسى (عليه السلام ) از بركت عمران است بنابراين به جراءت مى توان گفت از بركت حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) تمام آن فضايل در حد اعلا براى حضرت فاطمه ى زهرا (عليها السلام ) و ائمه ى اطهار، عيساهاى حضرت زهرا (عليهم السلام ) خواهند بود و آل محمد (عليهم السلام ) از آن فضايل بهره مند خواهد بود.
5) اگر حضرت مريم (عليها السلام ) به مقامى مى رسد كه مى تواند مادر يك عيسى (عليه السلام ) باشد و عيسى از بركت چنين مادرى است ، پس مقام فاطمه ى زهرا (عليها السلام ) چقدر برتر از اوست كه مادر يازده عيسى مى گردد تا جايى كه آخرين آنان امام و مقتداى عيسى بن مريم (عليه السلام ) مى گردد!!!
برترى حضرت فاطمه (عليها السلام ) برتمام زنان
مرحوم فيض در تفسير خويش از كتاب علل روايت مى كند كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((فاطمه به نام محدثه ناميده شد؛ زيرا ملائكه مرتب از آسمان بر او هبوط و نزول مى كردند و آن گونه كه با مريم دختر عمران سخن مى گفتند با او نيز سخن مى گفتند كه كه يا فاطمة ان الله اصطفاك وطهرك … بى ترديد خداوند تو را برگزيده و پاك و مطهر ساخته و تو را بر زنان جهانيان برتى داده است اى فاطمه براى خدايت قنوت بگير و سجده كن و با ركوع كنندگان ركوع كن . پس او با آنان سخن مى گفت و آنان با او. تا شبى به آنان گفت : آيا مريم دختر عمران بر زنان جهانيان فضيلت و برترى داده نشده است ؟ آنان گفتند: مريم سرور زنان عالم خويش است و بى شك خداوند عزجلاله تو را سيده و سرور زنان عالمت و عالم او و سرور زنان اولين و آخرين قرار داده است .(257)
254- سوره ى آل عمران / 34 - 33.
255- مجمع البيان ، ج 2 - 1، ص 433.
256- سوره ى آل عمران / 43 - 42.
257- تفسير صافى ، ج 1، ص 262 / بحار الانوار، جلد 43، ص 78.